Vizier op volleybal

 

Louter positief nieuws WK Beach 2015

160219Nevobofoto

Het wereldkampioenschap Beachvolleybal in de zomer van 2015 heeft financieel een positief resultaat opgeleverd. Dit maakte Michel Everaert, programmadirecteur van de Nederlandse Volleybalbond (Nevobo), bekend.

Het positieve financiële eindresultaat volgt op andere successen met betrekking tot het WK Beachvolleybal dat de Nevobo samen met sportmarketingbureau TIG Sports organiseerde. Zo werd het toernooi in de steden Den Haag, Amsterdam, Rotterdam en Apeldoorn door meer dan 110.000 toeschouwers bezocht en trok de mannenfinale, met het Beachduo Nummerdor en Varenhorst in de hoofdrol, op het hoogtepunt 1,7 miljoen tv-kijkers. “Ook op dat punt zijn onze stoutste verwachtingen overtroffen”, aldus Everaert.

Dat het evenement na het opmaken van de eindafrekening een positief eindresultaat opleverde, noemt Everaert een mooie prestatie. “Daar moeten we TIG Sports voor complimenteren. Zij hebben de begroting kritisch gemonitord en konden zodoende steeds een goede inschatting maken van wat wel en niet haalbaar was.”

Ook de doelstelling om het (beach)volleybal een grote impuls te geven is volgens de Nevobo ruimschoots behaald. “Het aantal permanente beachvolleybal accommodaties in Nederland is de afgelopen drie jaar meer dan verdubbeld en gestegen tot meer dan 200. Met ons breedtesportprogramma ‘Join Volleybal’, hebben we er met de clubs en gemeenten voor kunnen zorgen dat ruim 200.000 Nederlanders actief kennis maakten met onze sport”, voegt Everaert toe.

Uit onderzoek van de gemeente Den Haag is gebleken dat maar liefst 98% van de bezoekers tevreden was over het WK Beachvolleybal. Vooral sfeer, ambiance en locaties scoorden in het onderzoek hoog. Driekwart van de Haagse bevolking is van mening dat het WK goed is geweest voor het imago van de stad. Het gemiddelde waarderingscijfer dat het publiek in de vier speelsteden toekende aan hun WK – bezoek is een 8,2.

Ook hebben alle vier steden in economische zin geprofiteerd van het WK. “De economische spin-off laat een beperkt positief resultaat zien. Dat stemt ons tevreden, al was dat voor een jonge sport als beachvolleybal nooit een doel op zich”, vertelt Everaert. “Wij wilden de sport naar de mensen brengen en daar zijn we gezien het grote aantal bezoekers, de grote aantallen mensen in de steden rondom de stadions en de kijkcijfers goed in geslaagd en enorm trots op.”

(Bron persbericht Nevobo, foto Thomas Doornbos)