Vizier op volleybal

 

Clinic NVVO “Hoe leren we?”

NVVO VT 2 / 3 clinic op zondag 13 januari 9:00 – 16:00 uur te Arnhem.

Valt er iets te leren van leren leren, en hoe te komen tot motorisch en impliciet leergedrag

In de volleybalzaal wordt heel veel geoefend en getraind, We moeten ons afvragen of dat allemaal wel zo efficiënt verloopt. Veel herhalen of juist veel variatie? Vanuit vaste, gesloten oefenvormen of juist open en / of doordraai oefenvormen? Moet het altijd moeilijk of mag het ook eenvoudig?

Als we het over het verbeteren van technieken hebben, mogen we ons afvragen of we daarin nog wel succesvol zijn. Is meer altijd beter? Werkt het effect van al het oefenen wel door in de uiteindelijke prestatie? Wat doen we met onze feedback? Praten we teveel of moeten we onze toekomstige sterren juist van minder talige informatie voorzien? Wat is de relatie tussen de motivatie van de speler en zijn trainingsregiem?

Deze vragen hebben allemaal te maken met “hoe we leren”. Vaak wordt vergeten dat uiteindelijk alle bewegingen door het centrale zenuwstelsel (hersenen en ruggenmerg) worden aangestuurd. Wat is de rol van die hersenen bij leren. Hoe leren we? Hoe zit dat met het puberende brein? In de laatste 10 jaar zijn wetenschappers tot vernieuwde inzichten gekomen die de kennis over motorisch leren danig door elkaar geschud hebben.

We weten steeds meer over het lerende brein. Op basis van die kennis zouden we gerust kunnen stellen dat onze manier van denken, trainen, coachen, kortom de inzichten ten aanzien van het aanleren en verbeteren van de volleybaltechnieken “opgeschoond” dient te worden.

Marinus Wouterse, docent bij de Nevobo, ruim dertig jaar werkzaam als trainer van jeugd tot en met eredivisie en in het dagelijkse leven werkzaam met jongeren met Niet Aangeboren Hersenletsel heeft zich de laatste jaren bezig gehouden met inzichten ten aanzien van motorisch leren.

Nieuwsgierigheid ten aanzien van verhalen over impliciet leergedrag, differentieel leren en het (motorisch) lerende brein heeft hem ertoe aangezet zich daar meer in te verdiepen.

Na verloop van tijd heeft hij theorie en praktijk bij elkaar gebracht en geprobeerd een vertaalslag naar het volleybal te maken.

Gedurende de dag zullen praktijk en theorie elkaar afwisselen. Een theoretisch verhaal immers is mooi, maar hoe ziet dat er nou in de praktijk uit? Effectief leren en een verhoogde efficiency in de trainingszaal lopen als een rode draad door zijn verhaal.

Voor uitgebreidere informatie en inschrijven kunt u terecht op www.nvvo.org