Nevobo gaat op huisbezoek
Het betreft een ingezonden artikel, naam van de inzender is bij de VoV redactie bekend. De schrijver / schrijfster moet zijn / haar gram kwijt naar aanleiding van een artikel dat hij / zij heeft gelezen getiteld “Nevobo bezoekt alle volleybalclubs” en daarvoor heeft hij / zij, om hem / haar moverende redenen, niet eens zo onlogisch overigens, Vizier op Volleybal gekozen. Er is ons verzocht om dit als ingezonden artikel te willen plaatsen. Hetgeen wij na gedeeltelijke aanpassing van de tekst (weglatingen van o.i. ongepaste zinsnedes) niet willen weigeren. Derhalve onderstaand:
Goedendag lezers van Vizier op Volleybal,
Toen ik het artikel “Nevobo bezoekt alle Volleybalclubs” las was mijn eerste gedachte: “Hebben we het geld verkwisten zo langzamerhand niet gehad bij de Nevobo?” In plaats van je vrijwilliger(s) eens fatsoenlijk te belonen, gaan ze met zijn allen het land in! Ik zie het meer als een jaar lang verkapte schoolreisjes doen. Het betreft wel GELD (contributie) van de leden, dat je prudent dient te besteden!
Ik vraag me echt serieus af wat de meerwaarde ervan voor de clubs is en of de verenigingen dat wel willen? Of zij op “de majesteit en haar gevolg” zitten te wachten, voor hen tijd willen reserveren. Dit is toch voor het leeuwendeel van de bestuurders van de ca. 150 grootste clubs een extra tijdinvestering naast hun normale werk, want het zijn toch meestal vrijwilligers, met een passie voor volleybal, en niet zoals bij de bond mensen die voor een salaris of een fee of een andere beloning ‘volleybalwerk verrichten’.
Ik las dat men al een maand bezig is en pas nu gaat men tot publicatie over. En dan ook nog niet eens via de eigen website of het eigen bondsorgaan, maar via ‘hun tafelheer / – dame’, hetgeen zo ongeveer het verlengstuk van de website / het bondsorgaan van de Nevobo is. Overigens wordt deze digitale krant, niet door iedereen gelezen, en derhalve bereik je er maar een beperkte groep mee.
Als het zo belangrijk is als mw. Staps zegt, was het toch veel logischer geweest om het via het eigen bondsorgaan wereldkundig te maken. Je brengt als “gerenommeerde bond” zoiets belangrijks toch zelf naar buiten via de persvoorlichters, de afdeling communicatie en PR of zo. Daar gebruik je toch je eigen media voor. Tenzij …., tenzij je bijvoorbeeld verplichtingen hebt naar een ander of het bewust zelf niet wilt publiceren. Het met voorbedachten rade elders onderbrengt!
En waarom achteraf? Bang voor kritiek vooraf! Zoals zo vaak bij de Nevobo is het mosterd na de maaltijd! Is dit werk voor een algemeen directeur? Is ze niet ingehuurd om leiding aan de organisatie te geven. Heeft ze er de tijd voor en dus tijd over en gaat ze dit neuzel werk verrichten? Of is het toch een project met een dubbele bodem? Heeft het met de personele bezetting bij de Nevobo te maken, te veel medewerkers, te weinig werk? En de regio’s geven toch voor alle verenigings- en volleybalvraagstukken advies en ondersteuning. Gaat het dubbel op? Wat is de toegevoegde waarde? En kun je niet net zo goed een enquête formulier rondsturen als je informatie wilt? Vragen te over roept het op!
Of is het zoals vaker bij de Nevobo een vooropgezet plan, zoekt men draagvlak voor iets? Moet de contributie verhoogd worden? Is er een EK of WK heffing op komst? Is de rondreis bedoeld om de eigen tekortkomingen uit te leggen of te verdoezelen. Volgens mij zitten de clubs niet op het geneuzel over accommodatie problemen te wachten, die gaan liever direct met de gemeente om tafel om zaken gerealiseerd te krijgen. Welk trackrecord heeft de Bond als het op realisatie van sporthallen voor clubs aankomt? Als clubs de steun van de Bond nodig hebben vragen ze er wel om, tenminste zo denk ik erover. Dat is mijn mening over deze huisbezoeken van de Bond!”